مواد اولیه آرایشی بهداشتی

آلانتوئین چیست ؟ کاربرد آلانتوئین برای پوست

آلانتوئین چیست ؟

آلانتوئین (Allantoin) با فرمول شیمیایی C4H6N4O3 و جرم مولی ۱۵۸٫۱۲یک ترکیب طبیعی و نیتروژن‌دار است. آلانتوئین به دو صورت پودری و کریستال سفید رنگ از گیاهانی چون بابونه، کامفری و جوانه گندم استخراج می‌شود.

خرید آلانتوئین

به طور کلی این ماده تنها از ریشه گیاهان خارج می‌شود اما در سال 1930 طی تحقیقاتی موفق شدند آلانتئین را از بدن جانوران نیز استخراج کنند و همین موضوع باعث شد تا امروزه دانشمندان و محققان این ترکیب نیتروژن‌دار را از بدن پستاندارانی همچون گاو هم بگیرند. در واقع از اسید اوریک موجود در بدن گاو آلانتوئین استخراج می‌شود.

اما در اصل آلانتوئین در بدن انسان به طور طبیعی وجود دارد. هنگام فعالیت‌های ورزشی و فعالیت‌های بدنی این میزان آلانتوئین در بدن به دو برابر افزایش پیدا می‌کند.

شکل ظاهری آلانتوئین

با وجود اینکه آلانتوئین مقدار بسیار کمی اسید در ساختار خود دارد اما به هیچ عنوان سمی نیست و در حین کار با آن هیچ‌گونه حساسیت و آلرژی در بدن فرد ایجاد نمی‌کند. علاوه بر اینکه آلانتوئین در آب گرم خاصیت انحلال‌پذیری بالایی دارد در انواع الکل ها هم حل خواهد شد. به دلیل خواص فراوانی که این ماده دارد از آن در دو گرید آرایشی و بهداشتی، دارویی و درمانی استفاده می‌کنند.

کاربردهای آلانتوئین 

از مهم‌ترین کاربردهای آلانتوئین می‌توان به استفاده از آن در ساخت و تهیه کرم‌ها و لوسیون‌های مراقبتی از پوست اشاره کرد. آلانتوئین یک ماده آبرسان بوده و علاوه بر اینکه می‌تواند به راحتی خشکی پوست را از بین ببرد و آب مورد نیاز بافت پوست را تامین کند، پوست را صاف هم خواهد کرد و از بروز عوامل پیری پوست و ایجاد چین و چروک جلوگیری می‌کند.

آلانتوئین به سلول‌های پوست که توانایی ساخت کلاژن را ندارند این قدرت را می‌دهد تا ساخت کلاژن را آغاز کنند و به جوانسازی پوست صورت نیز کمک فراوانی می‌کند.

آلانتوئین از بافت‌هایی که در حال ترمیم و بازسازی خود هستند در برابر عوامل خارجی محافظت می‌کند.

آلانتوئین در درمان آکنه بسیار موفق عمل کرده؛ برای از بین بردن جای جوش و آکنه، آلانتوئین می‌تواند یک انتخاب بسیار مناسب باشد.

از آلانتوئین در بسیاری از نرم‌کننده‌ها، لوسیون‌ها، ماسک‌های آبرسان، ماسک‌های ضد چین و چروک، کرم دور چشم، شامپو، صابون و اسکراب‌های لایه‌بردار استفاده می‎شود.

در بسیاری از لوازم آرایش (رژ لب، کرم‌های آرایشی و…) از این ماده طبیعی استفاده می‌کنند.

کاربرد آلانتوئین برای پوست

آلانتوئین از بین برنده سلول‌های مرده روی پوست صورت است.

از آلانتوئین در ساخت و تهیه پمادها و محلول‌های از بین‌برنده خشکی پوست، خارش پوست و تحریکات پوستی استفاده می‌کنند.

در ساخت پمادهای مربوط به پرتو درمانی، بثورات پوشک و سوختگی از این ماده طبیعی استفاده می‎شود.

علاوه بر ساخت پمادهای پوستی، آلانتوئین می‌تواند کراتین مورد نیاز را به ریشه مو منتقل کند به همین دلیل در ساخت ماسک‌ تقویت‌کننده مو سر و کراتینه از آلانتوئین استفاده فراوانی می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا