کشاورزیمواد اولیه رنگ و رزینمواد اولیه صنایع غذاییمواد اولیه دارویی

مشخصات،روش تولید و کاربرد ایزوپروپیل استات

ایزوپروپیل استات چیست؟

ایزوپروپیل استات مایعی بی رنگ با بویی خاص شبیه بوی میوه می‌باشد. یک ترکیب ارگانیک است که محصول استرینگ اسید استیک و ایزوپروپانول است. فرمول مولکولی این استر C5H10O2 یا ((CH3)2CHCOOCH3) و وزن مولکولی آن 102.13 گرم بر مول می‌باشد.

خرید ایزوپروپیل استات

فرمول مولکولی C5H10O2
جرم مولی g mol−1 102.13 
چگالی 0.87 g/cm3
دمای ذوب 73- درجه سلسیوس ، 99- درجه فارنهایت، 200 کلوین
دمای جوش  ‎ 362 K ،89 °C
انحلال پذیری در آب 4.3 ( g/100 mL (27 °C 

ایزوپروپیل استات در مواد آلی حلالیت قابل ملاحظه ای دارد. به همین دلیل به عنوان یک حلال در صنایع پلاستیکی برای سلولز، روغن و چربی استفاده می‌شود.
ایزوپروپیل استات در نوشیدنی های الکلی یافت می‌شود. این ماده از میوه هایی همچون خربزه، سیب، موز، سیاه دانه و روغن انگور استخراج می‌شود همچنین یکی از عناصر طعم دهنده است که در پنیر چدار، سویا، آبجو، شراب قرمز و شراب سفید هم وجود دارد.
این ماده در دما و فشار معمولی پایدار بوده و با هیدروکسید های فلز قلیایی مانند هیدروکسید سدیم، اسید نیتریک و اکسید کننده های قوی ناسازگار است.

روش تولید ایزوپروپیل استات

ایزوپروپیل استات طی یک فرآیند تقطیر واکنشی بین اسید استیک و ایزوپروپانول با خلوص بالایی تولید می‌شود. البته، با توجه به اینکه در این واکنش انرژی زیادی صرف می‌شود، یک فرآیند تقطیر با حرارت متفاوت برای کاهش هزینه و ذخیره انرژی پیشنهاد می‌شود.

کاربرد ایزوپروپیل استات

کاربرد ایزوپروپیل استات به عنوان حلال و عصاره کننده برای مشتقات سلولز، پلاستیک، روغن و چربی می‌باشد و به طور گسترده ای در مواد دارویی، کشاورزی، پوشش ها، جوهر و دیگر صنایع استفاده می‌شود. این ماده یک حلال فعال برای بسیاری از انواع رزین های مصنوعی مانند استات بوتیرات سلولز، نیتروسلولز، کوپلیمرهای وینیل، پلی استر، پلی آمید، اکریلیک و آلکیدی است و در نیتروسلولز، رزین، پلاستیک، رنگ، لاک، جوهر، سنتز آلی و عطرها دارای حلالیت عالی است.
کاربرد ایزوپروپیل استات در صنایع غذایی جهت تولید طعم و رایحه های رایج بر روی میوه ها به عنوان اسانس می‌باشد.
همچنین یک ماده ضدعفونی کننده است که معمولا در صنعت استفاده می‌شود.

نکات ایمنی و خطرات ایزوپروپیل استات

ایزوپروپیل استات در هر دو شکل مایع و بخار، کاملا قابل اشتعال است بنابراین باید جهت جلوگیری از آتشسوزی، مراقبت های لازم را به عمل آورد. در صورت بلعیده شدن یا استنشاق آن ممکن است برای سلامتی مضر باشد.

خرید ایزوپروپیل استات

شیمی بازار به عنوان بورس آنلاین مواد شیمیایی فعالین معتبر این صنعت را معرفی می‌کند. عرضه کنندگان ایزوپروپیل استات زیادی در شیمی بازار حضور دارند که می‌توانید جهت خرید و فروش به صورت مستقیم با آنها ارتباط برقرار نمایید.

عرضه کننده های ایزوپروپیل استات، وارد کننده یا تامین کننده این ماده می‌تواند شرکت و مواد خود را در شیمی بازار معرفی کرده و از این پلتفرم جهت استفاده بهتر از فضای کسب و کار دیجیتال و آنلاین، با هزینه ای مناسب و مقرون به صرفه استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا