صنایع شیمیایی

ژل میکروسیلیس چیست ؟ نحوه استفاده از ژل میکروسیلیس

ژل میکروسیلیس چیست ؟

ژل میکروسیلیس (Microsilica gel)،محصولی است که در راستای افزایش طول عمر و جلوگیری از ورود آب، در ساخت بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد، چرا که امروزه به منظور افزایش مقاومت بتن در برابر عوامل مخرب فیزیکی، شیمیایی،محیطی و حتی عوامل داخلی خود بتن از مواد افزودنی نظیر این ژل در ساخت بتن استفاده می‌کنند. درواقع روان‌کننده‌ بتن و ژل‌ها، افزودنی‌هایی هستند که علاوه بر حفظ مقاومت بتن در برابر عوامل مخرب، طول عمر آن را افزایش می‌دهند و عمر مفید بتن را به حداکثر مقدار ممکن می‌رسانند.
بعلاوه از ژل میکروسیلیس در ترکیبات دیگری مانند؛ سیمان، دوغاب‌ها و موارد مشابه نیز استفاده می‌کنند. حاصل ترکیب ژل میکروسیلیس و سیمان، ترکیبی سه‌گانه مقاومی است که در سازه‌های 100 ساله یا سازه‌هایی که در شرایط آب و هوایی خاص هستند(کویری یا ساحلی) کاربرد دارد، به این دلیل که میزان مقاومت بتن را به صورت چشم‌گیری افزایش می‌دهد. برای مثال در سازه‌هایی همچون؛ برج خلیفه در دبی، پل Tsing Ma در هنگ کنگ، Storebælt در دانمارک و پل Northumberland در کانادا از این نوع بتن استفاده شده است.

کاربرد ژل میکروسیلیس

  • در ساخت مخازن و منابع بتنی ضد‌آب
  • برای انواع سازه‌های بتنی مسلح و غیر مسلح
  • سازه‌های دریایی و کانال‌های ضد آب
  • سازه‌های سنگین ضدانفجار
  • سازه‌هایی که در معرض سایش قرار دارند
  • در ساخت تونل آب، سد و کانال‌های آبی
  • ساخت اسکله، پل، پارکینگ و مخازن

نحوه استفاده از ژل میکروسیلیس

به طور کلی مقدار استفاده از ژل میکروسیلیس در ترکیبات بتنی به سطح مورد نظر بستگی دارد، اما به طور معمول به اندازه 4 الی 10 درصد کل وزن سیمان را ژل میکروسیلیس تشکیل می‌دهد. اگر مقدار ژل مورد استفاده در ترکیب بتنی از 4 درصد کمتر باشد کیفیت و مقاومت محصول از دست خواهد رفت و در مقابل؛ استفاده بیش از 10 درصد این ژل در بتن باید با هماهنگی و مشورت کارشناسان خبره این حوزه باشد.

نحوه استفاده از ژل میکروسیلیس

۱۲ مزایت استفاده از ژل میکروسیلیکا

  1. مقاومت بتن را افزایش می‌دهد.
  2. استهلاک تجهیزات بتن‌ریزی را کاهش می‌دهد.
  3. مقاومت کششی و فشاری بتن را افزایش می‌دهد.
  4. مصرف سیمان در بتن را به اندازه 20 درصد کاهش می‌دهد.
  5. نسبت آب به سیمان را در ترکیبات بتنی کاهش می‌دهد.
  6. کارایی و قابلیت نگهداری بتن را افزایش می‌دهد.
  7. خطر ترک خوردن در بتن در وزن‌های بالا را کاهش می‌دهد.
  8. به طرز چشمگیری میزان نفوذپذیری آب در بتن را کاهش می‌دهد.
  9. هزینه‌های مربوط به سازه را کاهش می‌دهد.
  10. عمر سازه را افزایش می‌دهد.
  11. مقاومت الکتریکی بتن را افزایش می‌دهد.
  12. با انواع سیمان و روان‌کننده‌ها سازگاری دارد.

مشخصات ظاهری ژل میکروسیلیکا

ژل میکروسیلیس دارای رنگ خاکستری تیره یا طوسی است و حالت دوغاب غلیظ و خمیری شکلی دارد. این ژل همانند سایر مواد شیمیایی نباید در معرض تماس با نور مستقیم خورشید قرار بگیرد در این صورت تمام کیفیت و کارایی خود را از دست خواهد داد.

انواع ژل میکروسیلیس:

ژل میکروسیلیس، از جمله مواد افزودنی بتن محسوب می شود که کاربردهای گسترده ای در بتن ریزی دارند. ژل میکروسیلیس، انواع مختلفی دارد که با شناخت انواع این نوع ژل می توانید در زمان خرید با دقت بیشتری عمل کنید. به طور کلی شرکت های گوناگون ژل میکروسیلیس را با سنجش سه آیتم طبقه بندی می کنند:

ژل میکروسیلیس بر اساس الیاف:

یکی از دسته بندی هایی که برای میکروسیلیس ها در نظر می گیرند، براساس حضور و عدم حضور الیاف می باشد. ژل های الیاف دار خود به انواع گوناگونی تقسیم می شود: ۱. سیلیکا ژل الیافی ۲. میکروژل الیافی ۳. پاور ژل الیافی ۴. نانو ژل الیافی

ژل میکروسیلیس بر اساس گیرش:

نوع دیگری که برای طبقه بندی و دسته بندی ژل های میکروسیلیس در نظر می گیرند، بر اساس میزان گیرش آن ها می باشد. میزان گیرش این نوع از ژل ها با توجه به نوع ماده افزودنی که به آن اضافه می شود، تعیین می شود. بر اساس این آیتم سه نوع ژل میکروسیلیس داریم: ۱. دیرگیر ۲. زودگیر ۳. نرمال

ژل میکروسیلیس بر پایه محصولات شیمیایی:

به طور کلی هر شرکتی که در زمینه تهیه و تولید ژل های میکروسیلیس فعالیت دارند، از نوعی روان کننده استفاده می کنند که به همین علت نام شرکت را در نام گذاری محصول لحاظ می کنند.

همچنین ژل های مختلف بر پایه محصولات شیمیایی هستند و نام گذاری محصول با توجه به همان مواد شیمیایی تعیین می شود. به عنوان مثال:

ژل هایی که بر پایه نفتالین هستند را سوپر ژل می نامند، ژل هایی که بر پایه کربوکسیلات هستند را پاورژل می نامند و….

مواد تشکیل دهنده ژل میکروسیلیس:

اگر بخواهیم مواد تشکیل دهنده ژل میکروسیلیس را دسته بندی کنیم، به دسته بندی زیر خواهیم رسید…

  1. آب که عضو حیاتی تولید این نوع ژل می باشد.
  2. موادی که خاصیت آنتی باکتریالی دارند.
  3. میکروسیلیس که عضو اصلی تولید این نوع ژل می باشد.
  4. روان کننده ها و یا فوق روان کننده بتن با توجه به نوع ژل میکروسیلیس.
  5. آب بند بتن که از جنس پلیمر هستند.
  6. افزودنی های خاص

نگهداری و انبارداری ژل میکروسیلیس:

به خاطر داشته باشید که اگر ژل میکروسیلیس را در ظرف اصلی خود و در دمای بین ۱۰ تا ۳۰ درجه سانتی گراد نگهداری کنید، می‌ توانید به مدت یکسال از این محصول استفاده کنید. در صورت یخ ‌زدگی محصول به هیچ عنوان نگران نباشید. زیرا این ماده قابلیت بازیافت دارد. برای این منظور به  آرامی این ماده را گرم کرده و به هم بزنید تا دوباره قابل استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا