صنایع شیمیایی

ضد جلبک چیست؟

جلبک‌ها چه موجوداتی هستند؟

جلبک‌ها موجوداتی آبزی و به رنگ سبز هستند، بیشتر جلبک‌ها در آب زندگی می‌کنند اما گونه‌هایی هم هستند که در نزدیک آب می‌توانند به حسات خود ادامه دهند. جلبک‌ها موجودات ساده‌ای از خانواده کلروفیل‌ها هستند،اما با وجود شباهتی که به گیاهان دارند گیاه به شمار نمی‌روند بلکه موجوداتی زنده هستندو در بخش‌های مختلفی چون آب، روی سنگ، درختان و صخره‌ها زندگی می‌کنند.

تفاوت بین گیاهان و جلبک‌ها:

  1. جلبک‌ها برخلاف گیاهان ریشه، برگ و ساقه ندارند.
  2. بخش محافظ در اطراف اندام‌ها و بخش‌های زایشی آن‌ها وجود ندارد.
  3. جلبک‌ها برخلاف گیاهان آبزی هستند و می‌توانند در زیر آب به حیات خود ادامه دهند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جلبک‌ها این بوده که از نورخورشید، دی اکسید کربن و آب تغذیه می‌کنند به اصطلاح عمل فتوتروف انجام می‌دهند و ترکیبات جدید و مختلف می‌سازند. امروزه در جهان بیش از 300 هزار نوع جلبک شناسایی شده است.

شاید توجه کرده باشید که آب بسیاری از استخرها، دریاها، اقیانوس‌ها و تالاب‌ها سبز هستند، این رنگ سبز آب حاکی از آن است که در آب جلبک وجود دارد. از تجمع و رویش چنین گیاهانی در آب رنگ و کیفیت آب تغییر می‌کند به طوری که آب را کثیف نشان می‌دهند و از حالت زلالی و شفافی آن را خارج می‌کنند. برای تمیز کردن و از بین بردن جلبک‌های داخل آب بهتر است از روش‌های مختلف کلر زنی، ضدجلبک و …. استفاده کنید تا نتیجه مطلوبی حاصل شود.

ضد جلبک چیست؟

ضد جلبک‌ ها(Anti-algae) توانایی از بین بردن تمام جلبک‌های داخل آب را دارند، اما مقدار استفاده از آن‌ها بستگی به نوع جلبک و مقدار جلبک موجود در آب دارد. به طوری که هرچه جلبک‌های شکل گرفته روی سطح آب بیشتر باشد باید از ماده جلبک کش قوی‌تر و مقدار بیشتر استفاده کنید تا اثربخشی و بازده مناسب را داشته باشد.
یکی از مناسبترین ضدجلبک‌ها که امروزه بیشتر از سایرین استفاده می‎شود، کات کبود بوده است. کات کبود بر پایه مشتقات مسی ساخته شده و با سرعت بسیار بالایی جلبک‌ها را از بین خواهد برد.
البته برای اثر بخشی بهتر است اجازه دهید مواد ضد جلبک به مدت 24 الی 48 ساعت در آب باقی بمانند تا اثربخشی بهتری داشته باشند، برای استفاده از ضد جلبک تنها نباید به یک‌بار اکتفا کرد بلکه باید در طول هفته دو الی سه مرتبه این کار را انجام دهید تا به نتیجه مطلوبی برسید.

یکی دیگر از روش‌های از بین بردن جلبک‌ها استفاده از کلر بوده است. این روش در مقایسه با روش‌های دیگر بسیار کم هزینه تر و مقرون به صرفه‌تر خواهد بود، به طور کلی کلر خاصیت گندزدایی و ضدعفونی کننده دارد اما استفاده از این روش در مقایسه با روش ضد جلبک نیاز به زمان بیشتری خواهد داشت تا به نتیجه مطلوب برسید.

تاثیر ضد جلبک‌ بر آب استخر

ویژگی‌های ضد جلبک:

  • رسیدن به نتیجه مطلوب و منطقی در 24 ساعت اولیه استفاده از ضد جلبک
  • تمیز کننذه آب استخر، مخازن و…
  • قابل استفاده برای سطوح مختلف
  • قابل استفاده در آب‌هایی که با کلر ضدعفونی شده‌اند
  • از بین بنده سریع جلبک‌ها و خزه‌ها

نکات مهم قبل از استفاده از ضد جلبک ها

  1. میزان PH آب را اندازه بگیرید تا بین 7.2 و 7.6 باشد، اگر از این میزان کمتر و یا بیشتر باشد نباید از ضدجلبک در آن استفاده کرد.
  2. حتما قبل از استفاده ضدجلبک، میزان کلر موجود در آب را اندازه بگیرید.
  3. مواد زائد، آشغال، شاخ و برگ درختان و جلبک‌های روی سطح آب را ابتدا از روی آب جمع کنید.

عوامل مهم در تاثیرگذاری ضد جلبک‌ها 

  • نوع جلبک
  • میزان سختی آب
  • درجه و حرارت آب
  • غلظت جلبک‌ها
  • روان یا راکد بودن آب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا